![]() |
EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Wersja do druku +- Modscenter • Centrum modyfikacji do gier (https://modscenter.pl) +-- Dział: Tworzenie modyfikacji (https://modscenter.pl/forum_tworzenie-modyfikacji_268) +--- Dział: Map Editor SCS (https://modscenter.pl/forum_map-editor-scs_840) +---- Dział: Poradniki (https://modscenter.pl/forum_poradniki_841) +---- Wątek: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" (/thread_edytor-map-od-a-do-z_28819) Strony:
1
2
|
EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Radol - 16-01-2015 W tym temacie, powoli ale dokładnie, będę opisywał wszelkie zagadnienia dotyczące zabawy w edytorze map począwszy o uruchomienia edytora, klawiszologii, dopisywania ekonomii (nowe miasta, firmy), tworzenia znaków ..itd Jest to wstępna wersja poradnika, który będzie rozwijany i uzupełniany. EDYTOR - GŁÓWNE ZAGADNIENIA PRZYGOTOWANIE DO PRACY Z EDYTOREM: Wchodzimy do Dokumentów do katalogu 'Euro Truck Simulator 2' i otwieramy plik 'config.cfg' za pomocą wordpad'a lub notatnika. Odszukujemy nast. linie i zmieniamy w nich parametr '0' na '1' uset g_developer "0" zmieniamy na uset g_developer "1" uset g_console "0" zmieniamy na uset g_console "1" Po zmianie parametrów na '1' dajemy na belce u góry 'zapisz' i wychodzimy z folderu. WAŻNE DLA ZAPISYWANIA MAPY Wchodzimy do głównego folderu z zainstalowaną grą i tworzymy w nim pusty katalog 'base' ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- URUCHOMIENIE GRY W OKNIE Uruchamiamy grę Wybieramy profil (najbezpieczniej jest stworzyć sobie nowy profil na razie dla eksperymentów) i dajemy 'kontynuuj' W menu gry klikamy na 'Opcje ' a następnie wybieramy 'Grafika' i odhaczamy tam pierwszą opcje: - tryb pełnoekranowy oraz niżej zmniejszamy rozdzielczość (na mniejszą niż mamy ustawiony aktualnie pulpit ale taką, jaką obsługuje nasz monitor) Potwierdzamy i zastosowujemy - mamy grę uruchomioną teraz w oknie na pulpicie. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- URUCHAMIANIE EDYTORA MAPY UWAGA Poniższy fragment przedstawia sposób uruchamiania edytora który działa jedynie do wersji 1.35.x edytora. Wciskamy klawisz ze znakiem ~ (tylda) Pojawi nam się dodatkowo okno komend z oczekującym kursorem ( tzw. konsola ) i wpisujemy 'edit europe' Potwierdzamy enterem - właśnie uruchomiliśmy Edytor mapy (mapy używanej w grze) ------------------------------ Aby uruchomić edytor należy do opcji uruchamiania dopisać '-edit europe'. W przypadku tworzenia mapy na osobnym module, w miejsce 'europe' należy wpisać nazwę naszej mapy. Jak dopisać nową opcję uruchamiania znajdziecie TUTAJ (Wpisując samo '-edit' uruchamiamy edytor 'na pusto' - gotowy do pracy gdy robimy mapę na osobnym module). Mamy w edytorze więc załadowaną naszą mapę. Jeśli chcemy szybko przenieść się na mapie do jakiegoś miasta, wciskamy na klawiaturze klawisz 'f' i w nowo otwartym okienku pod 'city' wybieramy z listy interesujące nas miasto na mapie i klikamy na przycisk 'Find' W tym momencie możemy zacząć zabawę z edycją mapy w wybranym mieście. Gdy jesteśmy w miejscu na mapie w którym byśmy chcieli aby mapa (edytor) się zawsze uruchamiała poprzez opcje 'run map' (do testów) na górnej belce wybieramy ikonkę czerwonej flagi - jednocześnie myszką wskazujemy to miejsce i klikamy LPM. Pojawi nam się w tym miejscu model samochodu w kolorze białym. Dodatkowo za pomocą klawiszy '+' i '-' na klawiaturze numerycznej możemy obracać ten punkt. Tak wskazujemy punkt startowy mapy i ją zapisujemy. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SPRAWDZANIE SPÓJNOŚCI MAPY / KOREKCJA POŁĄCZEŃ (node) Klawisz F3 otwiera nam dodatkowe okno. Klikamy na opcje: 'replace node correction' Klawisz F8 (Rebuilding map) Operacja trwa dość długo, gdyż zostają zliczone i sprawdzone wszelkie elementy użyte na mapie. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ZAPISYWANIE MAPY Po naszej pracy na mapie w edytorze, w lewym górnym rogu ekranu klikamy w ikonkę dyskietki, lub z rozwijanej listy 'File' wybieramy 'Save' lub 'Save As' Aby wyjść całkowicie z gry i edytora należy rozwinąć listę 'File' i wybrać 'Exit', lub po prostu zamknąć okno edytora za pomocą 'X' ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SEKTORY MAPY - zapisywanie wybranych sektorów mapy Standardowo mapa jest podzielona na odpowiednio ponumerowane sektory. Sektor jest to pewny obszar, fragment mapy o powierzchni kwadratu Za pomocą klawisza "A" mamy możliwość podglądu na którym sektorze obecnie się znajdujemy/budujemy. Pierwsze wciśnięcie klawisza 'A' uruchamia podkład mapy Kolejne użycie klawisza 'A" pokazuje nam mapę wraz z liniami dzielącymi i wyznaczającymi poszczególne sektory. Oddalając widok klawiszem 'PageUp' zobaczymy całą siatkę mapy wraz z numerami poszczególnych sektorów. W momencie zapisu mapy, edytor utworzy nam główny plik europe.mbd (identyfikator mapy), plik 'europe.set' (nie wymagany podczas pakowania) oraz katalog 'europe' wraz ze wszystkimi sektorami. Na zapisany jeden sektor składają się 4 pliki o takiej samej nazwie, lecz z innym rozszerzeniem. Są to pliki .aux, .base, .data, oraz .desc. Edit: Z chwilą, gdy postawimy wybrany, dowolny element na wolnym obszarze nie objętym do tej pory żadnym sektorem, edytor utworzy nam automatycznie nowy sektor który zostanie zaznaczony odpowiednio liniami granicznymi i któremu zostaje przypisany nowy, kolejny numer. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ PRZYGOTOWANIE ZAPISANEJ MAPY DO WCZYTYWANIA Wchodzimy do wcześniej utworzonego przez nas w głównym katalogu z grą - katalogu 'base' Mamy w tym katalogu plik 'europe.mbd' (identyfikator mapy) oraz katalog 'europe' (zapisane sektory) Tworzymy, najlepiej na pulpicie pusty katalog o nazwie 'map' i kopiujemy do niego plik 'europe.mbd' wraz z katalogiem 'europe' Cały ten nowo utworzony na pulpicie katalog 'map' z zawartością, musimy następnie spakować WinRar'em lub innym programem do archiwizacji. Gra wspiera archiwa o rozszerzeniach .zip oraz .scs a także najzwyklejsze foldery. Również kompresja nie ma tutaj znaczenia. Modyfikacja może być skompresowana, jak i również bez kompresji. Wyjątek stanowią jedynie pliki dźwiękowe oraz wideo których nie wolno kompresować. Nazwa tak utworzonego archiwum może być dowolna np. NowaMapa.zip lub JakasMapa.scs Po spakowaniu pliku: Otwieramy folder Dokumentów, następnie katalog 'Euro Truck Simulator 2/mod/' i kopiujemy do tego katalogu naszą nowo utworzoną (spakowaną) modyfikację. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- URUCHOMIENIE GRY Z NOWĄ MAPĄ Aby móc grać na naszej mapie, pierwszą czynnością jaką musimy wykonać jest dodanie jej w menadżerze modyfikacji. W tym celu wybieramy profil (bądź tworzymy nowy), klikamy 'Zarządzaj modyfikacjami' a następnie w oknie po lewej wyszukujemy naszą modyfikację i aktywujemy ją poprzez kliknięcie pojedynczej strzałki w prawo tuż obok okna. W przypadku gdy utworzyliśmy mapę na nowym module, konieczne będzie stworzenie nowego profilu a następnie podczas jego tworzenia wybranie naszej mapy jako moduł gry. Możliwe jest też uruchomienie mapy w trybie do testów, który pozwala na testowanie mapy bez konieczności tworzenia nowego profilu i modyfikowania go celem dodania pieniędzy/kupna ciągnika. Gra ma wtedy wyłączoną większość funkcji, a my pojawiamy się na mapie z odgórnie ustawionym zestawem i z pełnym portfelem. Aby to zrobić należy otworzyć naszą mapę w edytorze, a następnie na górnej belce wybrać ikonkę zielonej strzałki (Run Map) Po chwili mapa nam się załaduje, w miejscu które wcześniej zaznaczyliśmy modelem białego samochodu. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- DODATKOWE OKNO Z OPCJAMI Wraz z uruchomieniem edytora oprócz głównego okna, na ekranie pojawia nam się dodatkowe, pomocnicze okno z wszystkimi funkcjami edytora które są również dostępne na głównym oknie lub które możemy wywołać za pomocą klawiszy funkcyjnych. Według mnie, te pomocnicze okno z opcjami zostało dodatkowo 'dołożone' gdy w przypadku uruchomienia edytora na dość dużym ekranie, w oknie, przy specyficznej rozdzielczości opcje w głównym oknie na samym dole mogą być niewidoczne i niedostępne. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ OPCJE / KLAWISZOLOGIA Wyrażenie 'node' - oznacza kropkę zieloną/czerwoną czyli punkt początkowy/końcowy drogi, prefabu oraz punkt stawianego modelu (jasny niebieski) punkt znaku drogowego (ciemny niebieski) Kolor zaznaczonego node zmienia się na biały. Przydatne klawisze, skróty: ESC - zamknięcie dodatkowego okna funkcji E - rób/buduj M - przesuń (move) D - usuń (delete) P - właściwości (Items Properties) N - zmień właściwości (Node properties) H - wysokość S - miejsce startu podczas testowania mapy (start) R - obróć w osiach X-Y-Z (rotate) Budowanie: 1 droga (Road) 2 Krzyżówki, stacje, serwisy, firmy itp. (Prefab) 3 ogrodzenia, lasy, firmy itp. (Buildings) 4 modele (Model) 5 znaki (Sign) 6 krzywe beziera (Bezier Patch) 7 proste tnące teren (Cut plane) 8 ruchome obiekty (mover) 9 teren (Terrain) Dodatkowe komendy: PAGE UP podnieś kamerę PAGE DOWN opuść kamerę A = pokaż/schowaj podkład mapy / sektory B = pędzel umożliwiający malowanie terenu różnymi materiałami C = oglądamy mapę z latającej kamery F = szukaj (w oknie 'city' wybieramy nazwę miasta i potwierdzamy - edytor przeniesie nas w wybrane miejsce na mapie) V = narzędzie służące do manipulacji vetrexami SPACE = rodzaje i typy obiektu Klawisze funkcyjne: F1 - help/ pomoc / klawiszologia F2 - otwiera okno "content browser" - podgląd 3D dostępnych elementów / modeli / prefabów..itd F3 - otwiera okno "Material / distance replacement" F4 - nieużywane F5 - podgląd mapki GPS-a w edytorze F6 - podniesienie zaznaczonego obiektu (node) lub zaznaczonej grupy obiektów do poziomu drogi F7 - podgląd widoku w lusterkach F8 - rozpoczyna Rebuilding Map (gruntowne sprawdzenie wszystkich elementów użytych na mapie - czyli spójność mapy) F9 - otwiera okno "Weather editor" - narzędzie służące do edycji pogody bądź przełączania się między różnymi porami dnia/klimatami/pogodami F10 - zrzut ekranu (zrobienie zdjęcia w fomacie .png) - fotke znajdziemy w katalogu /MojeDokumenty/Euro Truck Simulator 2/screenshot F11 - cofnięcie do poprzedniego, zmodyfikowanego fragmentu mapy F12 - nieużywane Kombinacje klawiszy pomocne przy budowaniu: Przytrzymany Ctrl + ruch myszką z wciśniętym lewym przyciskiem = zaznaczanie obszaru mapy (obiektów) Ctrl+z = Cofnięcie ostatniej operacji Ctrl+c = Kopiowanie do pamięci podręcznej zaznaczonego fragmentu mapy/modelu/prefabu ... Ctrl+v = Wklejanie (pojawia się nam celownik "krzyżak", który umieszczamy w wybranym miejscu na mapie i klikamy LPM) Delete = Kasowanie zaznaczonego fragmentu mapy / elementu na mapie Move Item+ Lewy Alt = automatyczne dopasowanie wysokości Move Item+ Lewy SHIFT = rozdzielenie dwóch odcinków drogi ŚPM = podzielenie segmentu np. drogi na pół Kolejne opcje dotyczące zaznaczonego fragmentu drogi/terenu: (zaznaczone muszą być minimum 2 node - początkowe i końcowe) Jak najlepiej zaznaczyć wybrany obiekt / node ? Klikamy 'Esc' a następnie klikamy LPM na node modelu, drogi, itd Node modelu (kropka) zmieni wtedy swój kolor na biały. R - obracanie zaznaczonego terenu (rotacja o 90 stopni) lewy Alt + R = okno z dodatkowymi opcjami do rotacji/skali lewy Ctrl + R = obrót w prawo (przytrzymanie dłuższy czas 'R' powoduje płynną rotacje) lewy Ctrl + lewy Shift + R = obrót w lewo (przytrzymanie dłuższy czas 'R' powoduje płynną rotacje) To czy obrócimy wraz z zaznaczonym terenem także i zaznaczone obiekty znajdujące się na nim to mamy dodatkowe okno wyboru wywoływane kombinacją klawiszy: lewy alt+r ...ciąg dalszy nastąpi RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Kacper778 - 14-11-2019 A co jeżeli po wpisaniu obu fraz pojawia się komunikat https://tinypic.pl/b8p5urwokpb7 RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Michaleczeq - 14-11-2019 jeżeli mowa o komendzie edit to w wersji 1.36 się to zmieniło i już to tak nie działa. Aby uruchomić edytor musisz odpalić grę z commandlinem -edit (ten minus na początku jest ważny, dlatego nie zapomnij o nim) Aby to zrobić najlepiej: 1) Zrób sobie skrót do exe gry który jest bezpośrednio w plikach (zdublowanie skrótu exe'ka z pulpitu nie będzie działało, ponieważ on odnosi się do steam.) 2) Wejdź we właściwości pliku 3) W "Element Docelowy" na końcu dopisz samo -edit (jeżeli chcesz odpalić tylko edytor), bądź -edit europe (jeżeli chcesz odpalić od razu z załadowaną mapą). Linijka powinna wyglądać mniej więcej tak: "...\win_x64\eurotrucks2.exe" -edit europe" RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Kacper778 - 16-11-2019 (14-11-2019, 22:00)Michaleczeq napisał(a): jeżeli mowa o komendzie edit to w wersji 1.36 się to zmieniło i już to tak nie działa.Dzięki za odpowiedź, spróbuję tak zrobić! ![]() RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Kacper778 - 16-11-2019 Zrobiłem tak jak na tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=neNRHjBWXR0 i po wczytaniu plików mi się wyłącza ten map editor Nie mogę znaleźć pliku do uruchamiania gry w plikach od ETS RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Michaleczeq - 16-11-2019 Jeżeli robisz tak jak na filmie to plik nie jest ci potrzebny. Po prostu za każdym razem jak będziesz odpalał grę poprzez steam będzie ci się odpalać edytor. Robienie tego za pomocą skrótu do pliku gry powodowało by to, że mógłbyś mieć w skróty na pulpicie - jeden domyślny do grania, a drugi do edytora. Plik exe gry masz w folderze "/bin/win_x64/eurotrucks2.exe" Jeżeli po mimo odpalania edytora ciągle ci wywala, to podeślij nowszy log. RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Kacper778 - 16-11-2019 (16-11-2019, 17:11)Michaleczeq napisał(a): Jeżeli robisz tak jak na filmie to plik nie jest ci potrzebny. Po prostu za każdym razem jak będziesz odpalał grę poprzez steam będzie ci się odpalać edytor.Jaki nowszy log? RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Michaleczeq - 16-11-2019 Sorki. Chodziło mi o najnowszy* Log znajdziesz w moich dokumentach, w folderze gry. RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Łowca kłów! - 14-01-2020 (16-11-2019, 20:12)Michaleczeq napisał(a): Sorki. Chodziło mi o najnowszy*Mam takie pytanie .zrobiłem tak jak to wcześniej zostało opisane więc ja chcę funkcję edit . kiedy wchodzę (ze skrótu) w map editora to zamiast czarnego tła pojawia się napis" texture not coś tam coś tam" na czerwonym tle. nie mogę wstawiać traw dróg bo zamiast tego pojawia się biały prostokąt z jakimś kodem.a jak dam edit Europe to pojawia mi się mapa europy taka papierowa tylko że przeniesiona na kompa.proszę o pomoc tylko o funkcję edit RE: EDYTOR MAP od 'A' do 'Z" - Michaleczeq - 14-01-2020 Pojawia się "texture not found" ponieważ samo edit odpala czystą mapę - bez żadnego podkładu, ponieważ podkład jest w definicjach gry przypisany do mapy "europe". A ten "biały prostokąt z jakimś kodem" (zapewne mówisz o takim czymś: KLIK) to nic innego jak oznaczenie sektora. Jesteś po prostu tak daleko oddalony, że widzisz numer sektora. Wystarczy że się przybliżysz za pomocą "Page Down" i powinieneś widzieć model bądź node (taki mały kolorowy kwadracik/kółko/trójkąt) rzeczy którą postawiłeś na mapie. A jeżeli to nic nie daje to klikaj "A" bo być może jesteś w trybie podglądu, na którym nie widać modeli/node, a tylko sektory. |