Skróty klawiaturowe Blendera
Część z nas korzysta z Blendera, to zestawienie powinno pomóc w obsłudze programu
układ poradnika:
Tryb edycji - Nazwa trybu edycji w blenderze
x - lista skrótów działających w danym trybie
te same skróty mogą się pojawiać w różnych trybach, gdyż są wspólne dla nich
-----------------------------------------------------------------------------
Edit mode
W Menu logiczne
T Toolbar lewy
N Info o modelu
G Przesunięcie
G+X Przesunięcie wzdłuż globalnej osi X (lewo i przód).
G+Y Przesunięcie wzdłuż globalnej osi Y (przód i tył).
G+Z Przesunięcie wzdłuż globalnej osi Z (góra i dół).
S Skalowanie
S+X Skalowanie wzdłuż globalnej osi X (lewo i prawo).
S+Y Skalowanie wzdłuż globalnej osi Y (przód i tył).
S+Z Skalowanie wzdłuż globalnej osi Z (góra i dół).
S+Alt Shrink/Fatten
R Obrócenie
R+X Obrócenie dookoła globalnej osi X (z lewej na prawą).
R+Y Obrócenie dookoła globalnej osi Y (z przodu do tyłu).
R+Z Obrócenie dookoła globalnej osi Z (z góry w dół).
PRZYTRZYMANIE CTRL Powoduje wykonanie akcji skokowych jednostkach.
PRZYTRZYMANIE SHIFT+LPM Jeden z uchwytów manipulatora spowoduje wykonanie akcji wzdłuż innych osi niż kliknąłeś.
L Linked ( zaznacza model w meshu )
I Insert Faces ( wstawia polygon )
E Extrude
P Separate (Detach)
K knife
U UV Mapping
B Zaznaczenie prostokątne
C Zaznaczenie koliste
A Zaznacz/odznacz wszysko
SHIFT+LPM lub SHIFT+PPM Zaznaczanie wielokrotne.
X Delete
Z Przełącznik pomiędzy wyświetlaniem wireframe i solid.
CTRL+Z Undo
TAB Przełącznik Edit/Obiect mode
H Ukryj
Alt+H Pokaż
O Przełącznik Edycji proporcjonalnej
1-9 Przełącznik warstw
SPACJA Przywołuje główne menu, pozwalające dodać, zobaczyć, zaznaczyć, itd.
Odwrotne blokowanie osi
SHIFT+X Używanie Y+Z.
SHIFT+Y Używanie X+Z.
SHIFT+Z Używanie X+Y.
G+SHIFT+X Przesunięcie wzdłuż globalnej osi Y i Z (nie w lewoi w prawo).
G+SHIFT+Y Przesunięcie wzdłuż globalnej osi X i Z (nie w przód i w tył).
G+SHIFT+Z Przesunięcie wzdłuż globalnej osi X i Y (nie w górę i w dół).
S+SHIFT+X Skalowanie wzdłuż globalnej osi Y i Z (nie w lewo i w prawo).
S+SHIFT+Y Skalowanie wzdłuż globalnej osi X i Z (nie w przód i w tył).
S+SHIFT+Z Skalowanie wzdłuż globalnej osi X i Y (nie w górę iw dół).
Przyciski myszy
Shift+ ŚPM przesuwanie sceny
ŚPM Obracanie sceny dookoła obiektu
Kółko przybliżenie, oddalanie
LPM wybranie obiektu (podświetli sięna pomarańczowo
Shift+LPM zaznacza wierzchołki
LPM+K cięcie
Obiect Mode
W Menu logiczne
T Toolbar lewy
N Info o modelu
G Przesunięcie
G+X Przesunięcie wzdłuż globalnej osi X (lewo i przód).
G+Y Przesunięcie wzdłuż globalnej osi Y (przód i tył).
G+Z Przesunięcie wzdłuż globalnej osi Z (góra i dół).
S Skalowanie
S+X Skalowanie wzdłuż globalnej osi X (lewo i prawo).
S+Y Skalowanie wzdłuż globalnej osi Y (przód i tył).
S+Z Skalowanie wzdłuż globalnej osi Z (góra i dół).
S+Alt Shrink/Fatten
R Obrócenie
R+X Obrócenie dookoła globalnej osi X (z lewej na prawą).
R+Y Obrócenie dookoła globalnej osi Y (z przodu do tyłu).
R+Z Obrócenie dookoła globalnej osi Z (z góry w dół).
PRZYTRZYMANIE CTRL Powoduje wykonanie akcji skokowych jednostkach.
PRZYTRZYMANIE SHIFT+LPM Jeden z uchwytów manipulatora spowoduje wykonanie akcji wzdłuż innych osi niż kliknąłeś.
B Zaznaczenie prostokątne
C Zaznaczenie koliste
A Zaznacz/odznacz wszysko
SHIFT+LPM lub SHIFT+PPM Zaznaczanie wielokrotne.
X Delete
TAB Przełącznik Edit/Obiect mode
H Ukryj
Alt+H Pokaż
CTRL+Z Undo
M Prznieś model do warstwy xxx
1-9 Przełącznik warstw
SPACJA Przywołuje główne menu, pozwalające dodać, zobaczyć, zaznaczyć, itd.
Odwrotne blokowanie osi
SHIFT+X Używanie Y+Z.
SHIFT+Y Używanie X+Z.
SHIFT+Z Używanie X+Y.
G+SHIFT+X Przesunięcie wzdłuż globalnej osi Y i Z (nie w lewoi w prawo).
G+SHIFT+Y Przesunięcie wzdłuż globalnej osi X i Z (nie w przód i w tył).
G+SHIFT+Z Przesunięcie wzdłuż globalnej osi X i Y (nie w górę i w dół).
S+SHIFT+X Skalowanie wzdłuż globalnej osi Y i Z (nie w lewo i w prawo).
S+SHIFT+Y Skalowanie wzdłuż globalnej osi X i Z (nie w przód i w tył).
S+SHIFT+Z Skalowanie wzdłuż globalnej osi X i Y (nie w górę iw dół).
Przyciski myszy
Shift+ ŚPM przesuwanie sceny
ŚPM Obracanie sceny dookoła obiektu
Kółko przybliżenie, oddalanie
PPM przesunięcie obiektu ( analogicznie do G )
LPM zatwierdzenie nowej pozycji modelu
Sculpt mode:
w przygotowaniu
Vertex paint:
w przygotowaniu
Texture paint:
w przygotowaniu
Weight paint
w przygotowaniu
Edycja proporcjonalna
SHIFT+O Wybieranie z kilku różnych opcji.
ROLKA lub PgUp/PgDn Zwiększa/zmniejsza promień oddziałowywania edycji.
NumPad+1+G Zmienia widok z przodu i przesuwa.
LPM Potwierdza przemieszczenie.
PPM lub ESC Anulowanie i przywrócenie do początkowego stanu siatki.
Przłącznik widoku z klawiatury numerycznej
1 Widok z przodu
CRTRL+1 Widok z tyłu
3 Widok z prawej
CTRL+3 Widok z lewej
5 włączenie wyłączenie perspektywy
7 Widok z góry
CTRL+7 Widok z dołu
2,4,6,8 obracanie sceny dookoła obiektu
/ Przełącznik Local/Global
0 Widok z kamery
autor: Ekualizer
Będę starał się uzupełniać temat o nowe skróty