Witajcie, w tym wątku chciałbym przybliżyć wam jak utworzyć środowisko do tworzenia modyfikacji do Minecrafta opartych na Minecraft Forge.
WAŻNE: Zawarte poniżej informacje dotyczą systemu operacyjnego Windows. Jeśli będziecie potrzebować pomocy z ustawieniem środowiska na systemach Linux lub MacOS proszę o kontakt - postaram się pomóc najlepiej jak potrafię. Dodatkowo poradnik skupia się na wykorzystaniu programu Eclipse, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać inne oprogramowanie takie jak np. Intellij IDEA.
Na początku zacznijmy od spisu rzeczy jakie będą potrzebne:
(WAŻNE: Przedstawiony link prowadzi do wersji JDK dla Javy 8. Dla nowszych wersji oprogramowania Java należy samemu wyszukać odpowiednią wersję).
Eclipse można pobrać na stronie producenta: https://www.eclipse.org/
Ważnym jest, aby pobrać wersję Eclipse Java EE (Eclipse IDE for Enterprise Java Developers).
Po instalacji obu programów możemy przystąpić do konfiguracji wymagającej nieco więcej pracy.
Najpierw należy dodać zmienną środowiskową JAVA_HOME do naszego systemu. Nazwa może trochę przerazić, jednak nie jest to nic trudnego.
Odszukujemy miejsce instalacji naszego pakietu JDK i kopiujemy ścieżkę do głównego katalogu tej instalacji.
Przykładowa ścieżka:
Po jej skopiowaniu wyszukujemy w menu star "Zmienne środowiskowe". Zależnie od posiadanej wersji systemu Windows nazwa programu będzie się nieznacznie różnić, jednak zawsze będzie w sobie zawierać zmienne środowiskowe.
Jeśli jednak nie udaje się wyszukać w ten sposób tego edytora należy podążać za podaną instrukcją:
Windows 10 / 8 / 7:
Po wejściu w edytor zmiennych środowiskowych należy dodać nową o nazwie "JAVA_HOME", a jej wartość ustawić na skopiowaną wcześniej ścieżkę.
Typ zmiennej nie ma znaczenia większego, może to być zmienna systemowa lub lokalna (użytkownika).
Gdy dodamy zmienną JAVA_HOME w edytorze zmiennych środowiskowych należy odszukać zmienną "PATH". Należy ją zmodyfikować, jednak nie podmieniając wartość, a dodając do już istniejących wartości nową.
Ścieżka którą należy dodać do PATH:
Jak widać jest to niemal ta sama ścieżka, jednak do PATH dodajemy ją z "\bin". Zapewnia to nam możliwość uruchamiania javy bez konieczności wpisywania nadmiernie długich komend oraz jest wymagane przez Minecraft Forge do tworzenia modyfikacji.
W zmiennej PATH będą znajdować się także inne wartości oddzielone od siebie średnikiem, czyli znakiem ; . Dodając nową wartość należy pamiętać, by na końcu już istniejących wartości dodać znak średnika. Pod żadnym pozorem nie wolno usuwać zawartości zmiennej PATH, może to skutkować uniemożliwieniem działania niektórych programów.
Po zainstalowaniu oprogramowania oraz upewnieniu się, że wszystkie zmienne są już dodane / zmodyfikowane przystępujemy do końcowej konfiguracji środowiska.
Należy pobrać najnowszy (dla danej wersji gry) pakiet MDK ze strony Minecraft Forge i go wypakować w dowolne miejsce na dysku. Warto zaznaczyć, by było to miejsce gdzie nie będzie przeszkadzać nadmiar plików i mamy wystarczająco wolnej przestrzeni dyskowej. Proponuję wypakować go na jakikolwiek dysk do folderu o niezbyt skomplikowanej nazwie.
W miejscu wypakowania znajdować się będzie kilka folderów oraz plików. Najważniejszy plik dla nas to plik gradlew.bat - to z niego będziemy korzystać
Po wypakowaniu otwieramy program CMD.exe. Teraz musimy się udać w programie CMD.exe do katalogu gdzie wypakowaliśmy pliki Forge. Aby tego dokonać wystarczy wykorzystać komendę CD. Jak poruszać się po katalogach przy użyciu CMD możecie znaleźć w google, jeśli będzie potrzeba opiszę jak używać CMD.
Po przejściu w CMD do katalogu z plikami forge należy w CMD wpisać takie komendy jedna po drugiej (czyli w momencie gdy skończy się jedna wpisujemy następną):
Obie komendy są ważne, pierwsza tworzy nam specjalnie skrypty do uruchomienia gry z naszymi modyfikacjami.
Druga komenda służy do wygenerowania projektu dla programu Eclipse.
Po ich zakończeniu otwieramy Eclipse, wybieramy folder workspace (dowolne miejsce na dysku).
Po uruchomieniu się Eclipse wybieramy opcję File -> Import -> Import Existing Project i wybieramy miejsce wypakowania plików Minecraft Forge. Po zaimportowaniu posiadamy przykładowy plik z podstawową modyfikacją, która pokazuje tylko, że proces przebiegł prawidłowo.
W tym momencie możemy uruchomić grę używając skryptu runClient i zweryfikować czy wszystko działa.
Poradnik wyszedł długi, ale to dlatego, że chciałbym, aby jego forma była przystępna dla wszystkich. Następne poradniki będą już miały mniej tekstu pisanego, a więcej realnego kodu.
Następny w planach: Proste przedmioty.
WAŻNE: Zawarte poniżej informacje dotyczą systemu operacyjnego Windows. Jeśli będziecie potrzebować pomocy z ustawieniem środowiska na systemach Linux lub MacOS proszę o kontakt - postaram się pomóc najlepiej jak potrafię. Dodatkowo poradnik skupia się na wykorzystaniu programu Eclipse, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać inne oprogramowanie takie jak np. Intellij IDEA.
Na początku zacznijmy od spisu rzeczy jakie będą potrzebne:
- Java Development Kit (JDK)
- Eclipse Java IDE
- MDK Forge w wersji zgodnej z wersją gry dla której planujemy tworzyć modyfikację
- Konsola wiersza poleceń (CMD.exe)
- Chwila czasu i trochę chęci.
(WAŻNE: Przedstawiony link prowadzi do wersji JDK dla Javy 8. Dla nowszych wersji oprogramowania Java należy samemu wyszukać odpowiednią wersję).
Eclipse można pobrać na stronie producenta: https://www.eclipse.org/
Ważnym jest, aby pobrać wersję Eclipse Java EE (Eclipse IDE for Enterprise Java Developers).
Po instalacji obu programów możemy przystąpić do konfiguracji wymagającej nieco więcej pracy.
Najpierw należy dodać zmienną środowiskową JAVA_HOME do naszego systemu. Nazwa może trochę przerazić, jednak nie jest to nic trudnego.
Odszukujemy miejsce instalacji naszego pakietu JDK i kopiujemy ścieżkę do głównego katalogu tej instalacji.
Przykładowa ścieżka:
Kod:
C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_221
Po jej skopiowaniu wyszukujemy w menu star "Zmienne środowiskowe". Zależnie od posiadanej wersji systemu Windows nazwa programu będzie się nieznacznie różnić, jednak zawsze będzie w sobie zawierać zmienne środowiskowe.
Jeśli jednak nie udaje się wyszukać w ten sposób tego edytora należy podążać za podaną instrukcją:
Windows 10 / 8 / 7:
- Wpisać w Menu Start "Panel Sterowania" i go otworzyć
- Wybrać ikonę "System"
- Wybrać opcję z menu bocznego "Zaawansowane ustawienia systemu"
- Wybrać przycisk "Zmienne środowiskowe" w otworzonym oknie
Po wejściu w edytor zmiennych środowiskowych należy dodać nową o nazwie "JAVA_HOME", a jej wartość ustawić na skopiowaną wcześniej ścieżkę.
Typ zmiennej nie ma znaczenia większego, może to być zmienna systemowa lub lokalna (użytkownika).
Gdy dodamy zmienną JAVA_HOME w edytorze zmiennych środowiskowych należy odszukać zmienną "PATH". Należy ją zmodyfikować, jednak nie podmieniając wartość, a dodając do już istniejących wartości nową.
Ścieżka którą należy dodać do PATH:
Kod:
C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_221\bin
Jak widać jest to niemal ta sama ścieżka, jednak do PATH dodajemy ją z "\bin". Zapewnia to nam możliwość uruchamiania javy bez konieczności wpisywania nadmiernie długich komend oraz jest wymagane przez Minecraft Forge do tworzenia modyfikacji.
W zmiennej PATH będą znajdować się także inne wartości oddzielone od siebie średnikiem, czyli znakiem ; . Dodając nową wartość należy pamiętać, by na końcu już istniejących wartości dodać znak średnika. Pod żadnym pozorem nie wolno usuwać zawartości zmiennej PATH, może to skutkować uniemożliwieniem działania niektórych programów.
Po zainstalowaniu oprogramowania oraz upewnieniu się, że wszystkie zmienne są już dodane / zmodyfikowane przystępujemy do końcowej konfiguracji środowiska.
Należy pobrać najnowszy (dla danej wersji gry) pakiet MDK ze strony Minecraft Forge i go wypakować w dowolne miejsce na dysku. Warto zaznaczyć, by było to miejsce gdzie nie będzie przeszkadzać nadmiar plików i mamy wystarczająco wolnej przestrzeni dyskowej. Proponuję wypakować go na jakikolwiek dysk do folderu o niezbyt skomplikowanej nazwie.
W miejscu wypakowania znajdować się będzie kilka folderów oraz plików. Najważniejszy plik dla nas to plik gradlew.bat - to z niego będziemy korzystać
Po wypakowaniu otwieramy program CMD.exe. Teraz musimy się udać w programie CMD.exe do katalogu gdzie wypakowaliśmy pliki Forge. Aby tego dokonać wystarczy wykorzystać komendę CD. Jak poruszać się po katalogach przy użyciu CMD możecie znaleźć w google, jeśli będzie potrzeba opiszę jak używać CMD.
Po przejściu w CMD do katalogu z plikami forge należy w CMD wpisać takie komendy jedna po drugiej (czyli w momencie gdy skończy się jedna wpisujemy następną):
Kod:
gradlew genEclipseRuns
gradlew eclipse
Obie komendy są ważne, pierwsza tworzy nam specjalnie skrypty do uruchomienia gry z naszymi modyfikacjami.
Druga komenda służy do wygenerowania projektu dla programu Eclipse.
Po ich zakończeniu otwieramy Eclipse, wybieramy folder workspace (dowolne miejsce na dysku).
Po uruchomieniu się Eclipse wybieramy opcję File -> Import -> Import Existing Project i wybieramy miejsce wypakowania plików Minecraft Forge. Po zaimportowaniu posiadamy przykładowy plik z podstawową modyfikacją, która pokazuje tylko, że proces przebiegł prawidłowo.
W tym momencie możemy uruchomić grę używając skryptu runClient i zweryfikować czy wszystko działa.
Poradnik wyszedł długi, ale to dlatego, że chciałbym, aby jego forma była przystępna dla wszystkich. Następne poradniki będą już miały mniej tekstu pisanego, a więcej realnego kodu.
Następny w planach: Proste przedmioty.